BUDINSKYFONDS PRESENTEERT…

Klik voor enkele afbeeldingen ▲

21 en 22 september  / 11 tot 17 u

Het Budinskyfonds  organiseert jaarlijks een expositie voor jonge kunstenaars. Dit jaar valt de eer te beurt aan fotograaf Sanja Marušić en multimedia-kunstenaar Sanne Maloe Slecht. De tentoonstelling wordt vrijdag 20 september om 19:30 uur geopend door Jan Duijvis van Het Budinskyfonds en is verder te bezichtigen op 21 en 22 september van 11 tot 17 uur.
(* onderaan kunt u meer lezen over het Budinskyfonds)

Klik voor bewegende gif ▲

 

De Nederlands-Kroatische fotograaf Sanja Marušić presenteert o.a. haar nieuwe serie ‘Eutierria – 2019’. Marušić maakt fotoseries rond een thema. De afgelopen drie jaar heeft zij verscheidene series gemaakt waaronder haar meest recente Eutierria; wat zoveel wil zeggen als ‘een gevoel van eenheid met jezelf, elkaar en de natuur’. Sanja maakte de serie Eutierria tijdens haar huwelijksreis door Amerika en Mexico. Centraal staan thema’s als balans, eenheid, overgave en de zoektocht naar een soort staat van ontspanning en rust ‘middenin een beweging’.

‘een gevoel van eenheid
met jezelf, elkaar en de natuur’

Het werk van kunstenaar Sanne Maloe Slecht werk bevind zich op de scheidslijn van schilder- en beeldhouwkunst. Door de combinatie van twee- en driedimensionale oppervlaktes creëert ze buitengewone landschappen, die de indruk wekken van een andere planeet te zijn. Haar werk wordt beïnvloed door geologie, filosofie, science fiction, theater en décor en vormt een visuele rebus waar de toeschouwer doorheen kan klauteren om de puzzel op te lossen, indien gewenst. Ze gebruikt vooral simpele materialen als olieverf, katoen, gips, kippengaas en papier maché om haar objecten te maken en te beschilderen.

De foto’s bestaan vaak uit momentopnames van performances waar veel, soms zware fysieke inspanning voor nodig was. Toch laat Sanja de beelden rust en controle uitstralen.

Ook in de nabewerking van de beelden koos Sanja voor een meer fysieke aanpak dan gewoonlijk. Ze printte de foto’s uit in zwart-wit en schilderde ze in met de hand. Dit tijdrovende proces vereist eveneens een vorm van rust en concentratie die goed aansloot bij het maak-proces. Vervolgens combineerde ze deze ‘schilderijen’ weer met digitaal gemanipuleerde foto’s zodat de grens tussen wat ‘echt’ is en wat niet, steeds vager wordt.

In 2018 lanceerde Sanja Marušić haar eerste fotoboek, dat ook tijdens de expo in het Weefhuis te koop zal zijn. Meer informatie over de kunstenaar vindt u op haar site: https://www.sanjamarusic.com/

Over Sanja Marušić

De Nederlands-Kroatische fotograaf Sanja Marušić (1991) kreeg haar eerste camera op haar vijftiende en begon daarmee te fotograferen op en rond de Zaanse Schans, als ze vanuit het Sint Michael College naar huis fietste. Nog geen twee jaar later studeerde ze fotografie aan de Koninklijke Kunstacademie in Den Haag, alwaar ze in 2013 afstudeerde met een Honorable Award.

Marušić reist sindsdien de wereld over om surreële en kleurrijke beelden te creëren. Haar experimentele benadering van kleur, compositie, materialen en manipulaties leiden tot droomachtige, cineastische en vervreemdende scènes die spelen met onze relatie tot het onderbewustzijn.

Over Sanne Maloe Slecht

Sanne Maloe Slecht (1987) is getogen in de Zaanstreek en vervolgens naar Den Haag verhuisd om te studeren aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Na een aantal jaren in Den Haag wonen en werkzaam te zijn geweest, heeft ze o.a. in Leipzig (DE), Londen (UK) en Düsseldorf (DE) gewoond. Deze zomer studeerde zij af voor haar Master in Painting aan de Royal College of Art in Londen. Ze heeft zowel in Nederland als in het buitenland exposities gehad.

Haar werk bevind zich op de scheidslijn van schilder- en beeldhouwkunst. Door de combinatie van twee- en driedimensionale oppervlaktes creëert ze buitengewone landschappen, die de indruk wekken van een andere planeet te zijn. Haar werk wordt beïnvloed door geologie, filosofie, science fiction, theater en décor en vormt een visuele rebus waar de toeschouwer doorheen kan klauteren om de puzzel op te lossen, indien gewenst.

Ze gebruikt vooral simpele materialen als olieverf, katoen, gips, kippengaas en papier maché om haar objecten te maken en te beschilderen. Door de materiaalkeuze beperkt te houden wordt elk materiaal gestrekt, omgevormd en gebogen totdat het een andere betekenis krijgt. De barokke combinaties van verschillende oppervlaktes en lagen van het werk, laten het oog verdwalen tussen het platte vlak, de illusie van ruimte en de spelonken van opengeknipt canvas. Door beelden en objecten zonder verleden te combineren tot een nieuwe realiteit bevraagt ze de waarde van materiaal in alle extremen die het medium zelf toelaat.

* Het Budinskyfonds

Zdenek Zolenek Budinsky was van oorsprong een Tsjechische kunstenaar. Om zijn collectie te beheren is een fonds opgericht dat tevens ten doel heeft om jonge veelbelovende kunstenaars te ondersteunen. Zo wordt er jaarlijks een expositie georganiseerd in Het Weefhuis in Zaandijk. Om deze ondersteuning te krijgen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Het moet om 2D- of 3D-werk gaan; de kunstenaar moet jonger zijn dan 35 jaar; de kunstenaar moet een binding hebben met de Zaanstreek. En daarnaast moet de kunstenaar professioneel met de kunst bezig zijn. Opleiding aan een hogeschool voor de kunsten is een pre naar niet noodzakelijk.

Het Budinskyfonds wordt beheerd door Jan Duijvis, Joanne Zegers en Nicole van der Heijden. Voor aanmelden kijk op de instagrampagina: https://www.instagram.com/budinskyfonds.

Zdenek Budinsky (1921 Praag – 1968) was een bekende in de Zaanstreek; hij heeft hier jaren gewoond en gewerkt. Na een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Praag, zijn geboortestad, studeerde Budinsky in de periode 1946/1947 aan de Académie des Beaux Arts in Parijs onder Jean Souverbie. Zijn werken bevinden zich in vele Europese landen en de Verenigde Staten en was te zien op de grote Weefhuis-jubileumtentoonstelling in de jaren 70.